دستگاه‌ وکیوم بسته بندی‌ در ابتدا کاربردهایی جز بسته بندی مواد غذایی داشت. بعد از مدتی ایده استفاده از آنها به همراه گازهای بی‌اثر مانند نیتروژن و ازت در میان صنعت بسته بندی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

کار دستگاه وکیوم تخلیه هوا درون بسته و تزریق گازهای بی‌اثر است. این امر موجب افزایش طول عمر محصول و لذا افزایش ارزش افزوده آن می‌شوند. به همین منظور دستگاه وکیوم و بسته بندی وکیوم شده طرفداران بسیاری پیدا کرده و به یکی از کاربردی ترین دستگاه‌‌های بسته بندی تبدیل شده است.

امروزه شاهد کاربرد و استفاده از دستگاه وکیوم حرارتی در بین بسیاری از مشاغل و تولیدکنندگان مواد غذایی هستیم؛ که همین امر سبب طراحی و تولید انواع این دستگاه بسته بندی شده است.

دستگاه وکیوم بسته بندی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

برای دریافت مجوزهای بسته بندی مواد غذایی، شرط اول استاندارد بودن دستگاه‌هاست. یکی از موارد مهم در این خصوص داشتن بدنه استیل و قابل شستشو می‌باشد.

مساله دوم در خصوص دستگاه پرس مواد غذایی امکان تزریق گاز می‌باشد.

امکان تزریق چه گازهایی به بسته بندی وکیوم مواد غذایی وجود دارد؟

تمام صنایع بسته بندی در جهان برای ماندگاری بالاتر و به تاخیر انداختن شروع عملکرد باکتری‌ها در بسته‌بندی، از گازهای ازت و نیتروژن برای پرکردن فضای بسته بندی استفاده میکنند. نکته مهم در این خصوص، استفاده از گاز ازت و گاز نیتروژن با خلوص بسیار بالاست. زیرا در غیر این صورت احتمال وجود عوارض منفی وجود دارد.

لذا در صورتیکه قصد استفاده از این دستگاه به عنوان دستگاه وکیوم غذا را دارید باید به چند فاکتور اساسی، یعنی اطمینان از داشتن قابلیت تزریق گاز، کیفیت تخلیه هوا و در نهایت کیفیت تزریق آن توجه نمایید.

چه مدل‌هایی از دستگاه بسته بندی وکیوم وجود دارد؟

همانطور که در ابتدا مطلب به آن اشاره نمودیم. دستگاه وکیوم در انواع مختلفی تولید و روانه بازار شده است. هر کدام از این دستگاه ها دارای یک سری قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف هستند که هر کدام را مناسب استفاده جهت بسته بندی طیف به خصوصی از مواد و محصولات می‌نماید.

انواع این دستگاها به شرح زیر است:

اگر قصد تهیه دستگاه بسته بندی خانگی و یا کارگاهی کوچکی را دارید که ظرفیت مناسبی برای بسته بندی وکیوم داشته باشد، مدل‌های وکیوم رومیزی یکی از گزینه های عالی هستند. دستگاه وکیوم کوچک (رومیزی) با داشتن دهانه دوخت در هر دو سمت، امکان دوخت وکیوم در دو طول 50 سانتی را فراهم میکند.

مقاله مرتبط :   انواع بسته بندی چیست؟

از دیگر قابلیت‌های دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی (دستی)، ابعاد و وزن مناسب آن است؛ این ویژگی امکان جابه‌جایی راحت را به کاربر می‌دهد.

دستگاه بسته بندی وکیوم رومیزی:

دستگاه وکیوم رومیزی از دیگر دستگاه‌های بسته بندی می‌باشد. این دستگاه به نسبت دستگاه دستی از وزن و ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است. بزرگ‌ترین قابلیت این دستگاه، بسته بندی محصول به صورت خودکار است. جهت انجام عملیات وکیوم و دوخت تنها کافی است، محصول را درون دستگاه قرار داده و تنظیمات مورد نیاز را انجام دهید. سپس درب دستگاه را بسته و منتظر بمانید تا محصول وکیوم و بسته بندی شود.

دستگاه بسته بندی وکیوم ایستاده :

مزیت اصلی دستگاه بسته بندی وکیوم ایستاده در داشتن چرخ‌هایی برای جابجایی راحت تر است. وجود چرخ با توجه به وزن بالای این دستگاه یکی از ضروریات است. تمامی دستگاه های وکیوم بایستی برای شستشوی کامل دارای بدنه استیل بوده و به آسانی قابلیت جابجایی داشته باشند. همچنین این دستگاه قابلیت تنظیم میزان تزریق گاز به بسته بندی را نیز دارد.

اصلی ترین مزیت وکیوم دوکابین در سرعت بسته بندی به دلیل بسته بندی همزمان در دو کابین است. دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین با داشتن 4 فک دوخت 60 سانتی امکان این را میدهد که به طور همزمان در یک کابین بسته ها را چیده و در کابین مجاور عملیات وکیوم را انجام دهید. به همین دلیل معمولاً از این دستگاه جهت مصارف صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می‌شود و به دستگاه وکیوم صنعتی نیز معروف است.

به چه مواردی در هنگام خرید دستگاه وکیوم دقت کنیم؟

راهنما در رابطه با خرید دستگاه وکیوم خانگی:

قبل از خرید دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی دقت کنید که با توجه به وزن بالای این دستگاه‌ها، امکان جابجایی آنها در مدل های رومیزی سخت می‌باشد. برای مدل‌های خانگی و یا کارگاهی در صورتی که تعداد بسته بندی در طول یک شیفت کم باشد، منطقی ست که از همان مدل‌های دستگاه وکیوم رومیزی و ایستاده استفاده نمایید.

۱.پمپ خلاء دستگاه وکیوم:

بایستی گفت مهم ترین قطعه در این دستگاهها، دینام و یا پمپ خلاء میابشد. بایستی قبل از خرید دستگاه وکیوم از سلامت این پمپ و همچنین گارانتی آن تا مدت معلوم اطمینان حاصل کنید. معمولا در مدل‌های وکیوم دست دوم و یا کارکرده، این پمپ دچار اشکال و یا عملکرد ضعیف می‌باشد.

۲.جنس بدنه دستگاه وکیوم

به دلیل نیاز به شستشو در دستگاه‌های بسته بندی و همچنین لزوم استیل بودن بدنه دستگاه ها برای اخذ مجوز بهداشت، بایستی قبل از سفارش خرید دستگاه بسته بندی وکیوم از استیل بودن بدنه آن اطمینان حاصل کنید.

مقاله مرتبط :   انواع بسته بندی چیست؟

۳.تزریق گاز دستگاه سیل وکیوم

یکی از ضروری‌ترین نکات در خصوص فروش این دستگاه اطمینان از امکان تزریق گاز به آن است. برای تزریق گاز در مدل‌های رومیزی، ایستاده و دوکابین Hualian تنها نیاز به کپسول جداگانه برای گاز دارید. همچنین مدل‌های دستگاه وکیوم برند Hualian دارای نشانگر دیجیتال برای تنظیمات میزان تزریق گاز هستند.

آیا گارانتی برای دستگاه وکیوم پرسی ضروری ست؟

دستگاه برند Hualian دارای قطعات با کیفیت و همچنین عمر مفید بالا هستند. لذا معمولا در طول عمر مفید دستگاه کمتر دچار مشکل می‌شوند. اصلی ترین قطعات این دستگاه ها شامل دینام و پمپ خلاء، محفظه وکیوم، المنت فک‌های دوخت، برد الکترونیکی و نمایشگر تنظیمات دستگاه هستند.

اصلی ترین قطعه یعنی دینام دستگاه شامل گارانتی یک ساله بازرگانی و فروش ایمن ‌پک می‌باشد. همچنین ایمن پک در خصوص انواع دستگاه بسته بندی وکیوم پشتیبانی 5 ساله تامین قطعات و سفارشات تعمیر را نیز پوشش می‌دهد.

نحوه خرید و قیمت دستگاه وکیوم مواد غذایی چقدر است؟

قیمت دستگاه‌های وکیوم با توجه به ظرفیت دستگاه، جنس بدنه، طول فک‌ها و همچنین مشخصات مربوط به پمپ اصلی دستگاه متنوع است. قیمت دستگاه وکیوم خانگی ( قیمت وکیوم خانگی ) ، فروشگاهی و صنعتی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.