تصویر شاخص بسته بندی

فهرست مطالب

چرا محصولات بسته بندی میشود؟

نقش اصلی بسته بندی محافظت از محصول و کالای شما از نقطه‌ی A (که معمولاً کارخانه یا تولیدی است) تا نقطه‌ی B (که مصرف کننده است) میباشد.اما این تنها وظیفه آن نیست. طراحی‌هایی که برای بسته‌بندی‌ها در نظر گرفته میشود، به عنوان یک رسانه تبلیغاتی عمل می‌کند و در بازخورد و رضایتمندی مشتری تاثیر زیادی دارد.

تولیدکنندگان برای فروش بیشتر باید محصولات خود را با کلمات، رنگ‌ها و فونت‌های چشم نواز توصیف و تبلیغ کنند. و احتمال خرید دوباره‌ی مشتری را افزایش دهند.کیفیت بسته بندی می‌تواند عمر مفید محصول شما را افزایش دهد.  و همچنین به اقلام با شکل ناموزون اجازه می‌دهد تا به طور مرتب، در یک قفسه، روی هم چیده شوند تا با استفاده از ماشین آلات برای جابجایی و بارگیری آنها، مشکلی به وجود نیاید.

در ادامه پنج نوع بسته بندی رایج را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1- بسته بندی شیشه ای

شیشه یک ماده‌ی غیر قابل نفوذ و غیر سمی، ساخته شده از شن و ماسه است که طعم غذاها و نوشیدنی‌ها در آن برای مدت طولانی حفظ میشود. تولیدکنندگان ممکن است ظروف شیشه‌ای رنگی را، با جذابیت زیبایی طراحی کنند و مردم را تشویق به خرید محصول کنند. این سبک بسته بندی اغلب برای نوشیدنی‌ها مانند نوشابه، یا آبمیوه‌های طبیعی مختلف استفاده میشود. از مزایای بسته بندی شیشه‌ای میتوان به قابل بازیافت بودن و قابلیت شستشو و استفاده مجدد اشاره کرد.

معایب بسته بندی شیشه‌ای

یکی از معایب بزرگ بسته بندی شیشه‌ای شکستن سریع آن است . محصولات شیشه‌ای ممکن است در حین حمل و نقل بشکنند و مشکلات متعددی را ایجاد کنند. همچنین از پلاستیک سنگین‌تر هستند و برای تولید شیشه به گرمای (انرژی) زیادی نیاز هست.


2- بسته بندی پلاستیکی

پلیمرها جزء اصلی ساختار این ماده‌ی مصنوعی هستند. وقتی صحبت از بسته‌بندی به میان می‌آید، پلاستیک ممکن است بیشتر حضورداشته باشد مانند کیسه‌ها، بطری‌ها، ظرف‌های نگهداری غذا، نوشیدنی‌ها، مواد شوینده، مواد دارویی و غیره.  پلاستیک سبک، ارزان و به اندازه کافی قوی است تا از محصولات در هنگام حمل و نقل محافظت کند.

دلایل استفاده از پلاستیک در بسته بندی

  • بهداشت : بسته بندی پلاستیکی برای بسته بندی مواد غذایی و داروها ایده آل است. بدون دخالت دست و فقط با استفاده از ماشین آلات می توان محصول را بسته بندی کرد. محصولات پلاستیکی معمولاً به عنوان وسایل پزشکی در تماس نزدیک با بافت بدن مورد استفاده قرار می گیرند و با بالاترین استانداردهای ایمنی، در مصارف خود، مطابقت دارند.
  • پیدا بودن محصول درون بسته بندی : شفاف بودن بسته بندی به کاربران این امکان را می دهد تا قبل از خرید، وضعیت کالا را بررسی کنند.
  • وزن سبک: محصولاتی که با این روش بسته بندی میشوند از نظر وزن سبک هستند و از نظر استحکام نیز در سطح قابل قبولی قرار دارند. از این رو محصولات بسته بندی شده در پلاستیک به راحتی توسط مصرف کنندگان و پرسنل زنجیره توزیع قابل حمل و جابجایی هستند.
  • طراحی آسان برای بسته بندی : پلاستیک امکان تولید بی‌نهایت شکل و پیکربندی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، طیف گسترده ای از امکانات مانند رنگ آمیزی و سهولت چاپ، شناسایی و اطلاعات برند را برای مصرف کننده تسهیل می‌کند.

محققان راهی برای تبدیل برخی پلاستیک ها به سوخت کشف کرده اند که امیدواریم در آینده آن را به ماده ای پایدارتر تبدیل کند.


3- بسته بندی کاغذی

خمیر بدست آمده از چوب یا مواد مشابه، مانند کنف یا بامبو، این نوع بسته بندی را تشکیل می‌دهد. تولیدکنندگان اغلب از آن به عنوان بسته بندی نهایی (کارتن) یا به شکل مقوا استفاده می کنند. کارتنها از دو یا چند لایه کاغذ ساخته شده‌اند که توسط چسب مخصوص به هم چسبیده‌اند.

مقاله مرتبط :   دستگاه وکیوم بسته بندی چیست و انواع آن کدام است؟

مزایای این نوع بسته بندی :

  • سبک بودن
  • امکان چاپ طرح و نقش
  • قیمت پایین
  • قابل بازیافت بودن

4- بسته بندی فلزی

آلومینیوم، فولاد و در کل انواع بسته بندی فلزی، با استخراج مواد خام از زمین و سپس تصفیه آنها ساخته می شوند. فلز می‌تواند دوام بیشتری نسبت به شیشه یا پلاستیک داشته باشد. تولیدکنندگان از قوطی‌های فلزی برای بسته‌بندی محصولاتی مانند نوشابه،کنسروهاو غیره استفاده می‌کنند تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنند و به مدت طولانی تری آن را ذخیره نمایند.

مزایای بسته بندی فلزی:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • بازیافت با هزینه کمتر

معایب بسته بندی فلزی:

  • به دست آوردن فلز از طریق معدن اغلب یک فرآیند مخرب زیست محیطی است
  • هزینه بسته بندی بالاست

5- بسته بندی چند ماده‌ای

بسته بندی چند ماده‌ای ترکیبی از انواع مواد مختلف برای بسته بندی است، به عنوان مثال، جعبه های آب میوه از لایه های پلی اتیلن، آلومینیوم و کاغذ ساخته شده اند. دلیل استفاده از این ساختار که از کاغذ و پلاستیک در آن برای بسته بندی استفاده شده این است که کاغذ به خودی خود نمی تواند خیس شدن را تحمل کند و نیاز به ترکیب شدن با ماده دیگر دارد.

از بسته بندی چند ماده‌ای می‌توان برای محافظت از محصولات در برابر رطوبت استفاده کرد. متأسفانه، بازیافت این نوع بسته بندی به دلیل ترکیب مواد، سخت است، مگر اینکه به طور خاص طراحی شده باشد تا به راحتی جدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط

کاهش هزینه فروشگاههای آنلاین

کاهش هزینه‌های فروشگاه آنلاین

در این مقاله به توضیح راهکارهای کاهش هزینه های فروشگاه آنلاین میپردازیم و برخی راهها از جمله استفاده از بالشتک هوا را شرح میدهیم
انواع دستگاه وکیوم صنعتی

دستگاه وکیوم بسته بندی چیست و انواع آن کدام است؟

در این مقاله به توضیح انواع دستگاه وکیوم بسته بندی میپردازیم و برخی از نکات مهم هنگام خرید این دستگاه را شرح میدهیم
یه مرد که داره فکر میکنه بالشتک هوا چیه

بالشتک هوا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به بررسی بالشتک هوا میپردازیم مزایا و کاربرد آن را در صنایع مختلف بررسی میکنیم و در نهایت نحوه تولید آن را شرح میدهیم